Sunday, June 19, 2011

Lawatan Ukhuwah Denggi


13JUN2011,ISNIN- Satu lawatan tidak rasmi telah dilakukan oleh beberapa ahli insaniah setelah mendapat berita bahawa saudara Muhd Faisal bin Muhamad Fazil, exco Lajnah Kebajikan Kelab Insaniah dimasukkan kedalam wad disebabkan terkena jangkitan nyamuk Denggi. Beliau mendapat rawatan di Hospital Serdang dan ditempatkan di wad 7D katil nombor 15. Lawatan ukhuwah ini menunjukkan keprihatinan ahli kelab Insaniah atas kebajikan setiap ahli. Kini beliau telah dibenarkan keluar hospital atas keadaan kesihatan yang semakin baik.

Namun begitu, beberapa pelajar KPTM Bangi pula disahkan terkena jangkitan serupa dan dua daripadanya adalah ahli Insaniah juga iaitu saudari Aznani Sufian dan saudari Sharifah Aainaa binti Syed Ahmad Al Habsyi. Kami mendoakan agar mereka semua pulih seperti biasa dan dapat menjalani hidup sebagai pelajar kolej seperti biasa.


Kita harus mengambil iktibar bahawa setiap dugaan Allah datang dalam pelbagai bentuk. Namun kita wajib yakin bahawa setiap yang berlaku itu datang daripada Allah dan sentiasa datang bersama hikmah yang perlu kita insafi. Kita hanyalah insan kerdil yang mampu memohon agar disayangi disetiap ketika. Yakin lah bahawa Allah yang mencipta penyakit, DIA jugalah yang akan menyembuhkannya. Sepertimana firman Allah:

"Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku

Sedikit info menarik

Hari Denggi ASEAN telah diputuskan untuk diamati pada setiap 15 Jun oleh pegawai kesihatan di Asia Tenggara dalam usaha untuk kesedaran masyarakat dan akhirnya mengekang penyakit yang berpunca dari virus nyamuk. Tarikh tersebut telah dipilih kerana Jun adalah bulan di mana jumlah kes demam berdarah cenderung berlaku di 10 negara Asia. Untuk mengelakkan penyebaran penyakit ini, pihak berkuasa kesihatan menyarankan masyarakat untuk membantu mencegahnya dengan mengeringkan tangki air terbuka, yang meliputi bekas air bersih dan membuang bekas air yang tidak digunakan. Kebersihan masih merupakan kunci untuk mencegah penyakit. Sekiranya ada tanda-tanda dan gejala, anda disarankan untuk segera berjumpa dengan doktor untuk rawatan segera. Hari Denggi ASEAN akan dilancarkan di Malaysia pada 16 Jun 2011 ini.

''adakah nyamuk-nyamuk ini telah merancang untuk menyerang semasa Hari Denggi Asia??''

Namun yang pastinya, nyamuk adalah rahsia Allah yang besar sehingga disebutkan di dalam Al-Quran:

"Sesungguhnya, Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan, "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?" Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik."(Al Baqarah, ayat 26)

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop