Monday, January 10, 2011

KEAJAIBAN BASMALAH

SYEIKH MUHAMMAD AS-SANWANI, Grand syeikh Al-azhar Mesir yang ke-13, dalam kitabnya yang bernama "Hasyiyah Ala-Mukhtasar Ibnu Jamrah" yang berisi penjelasan kitab Mukhtashar Shahih Bukhari, menulis beberapa kisah nyata tentang keajaiban basmalah.

Di antaranya, beliau menuturkan:
" Suatu ketika Abu Hurairah Radihiyallahu 'anhu salah seorang sahabat nabi terkenal, bertemu dengan syaitan penggoda orang mukmin dan syaitan penggoda orang kafir. Syaitan penggoda orang kafir itu gemuk,segar, rapi dan memakai baju yang elok.Sedangkan syaitan penggoda orang mukmin yang kurus, kering,kusut dan telanjang.

Syaitan gemuk itu bertanya pada syaitan penggoda kaum mukmin yang kurus: "Kenapa keadaanmu menyedihkan, kau kurus kering, kusut masai dan telanjang?"

Syaitan kurus itu menjawab:
"Aku bertugas menggoda orang mukmin yang selalu berzikir dan membaca basmalah menyebut nama Allah.Ketika hendak makan atau minum, ia membaca basmalah, maka aku tetap lapar dan haus. Ketika memakai minyak wangi, ia menyebut nama Allah, maka aku tetap kusut.Dan ketika memakai baju, ia juga menyebut nama Allah sehingga aku tetap telanjang!"

Syaitan Gemuk itu menyahut:
"Kalau begitu aku beruntung.Aku bersama orang kafir yang tidak pernah menyebut nama Allah. Pada waktu makan ia tidak menyebut nama Allah sehingga aku boleh makan bersamanya sampai puas.Ketika minum dia juga tidak menyebut nama Allah sehingga aku boleh ikut minum.Ketika memakai minyak wangi, ia tidak menyebut nama Allah sehingga aku ikut memakai minyak wanginya. Dan ketika memakai pakaian ia tidak menyebut nama Allah sehingga aku ikut memakai pakaiannya."



Ulasan: Begitu hebatnya faedah membaca Basmalah sehingga segala segala rencana Syaitan terganggu. Bahkan Rasulullah S.A.W sangat mengalakkan supaya seluruh umatnya membaca basmalah dengan menyebut nama Allah pada setiap permulaan bagi apa pun. Justeru itu, agar segala perbuatan kita tidak dapat diganggu syaitan. Wallahualam.

Peringatan: Kisah diatas ini dipetik dari novel karya Habiburrahman El-Shirazy yang bertajuk "Di Atas Sajadah Cinta".


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop