Sunday, July 29, 2012

Hukum Berpuasa Tetapi Tidak Solat


Amalan puasa orang yang tidak solat tidak diterima Allah kerana ibadah lain hanya akan dilihat Allah selepas ibadah solat. Bagaimanapun, jangan terkejut kerana ramai hari ini yang berpuasa tetapi meninggalkan kewajipan solat.

" Solat itu tiang agama, sesiapa mendirikan solat maka dia telah mendirikan agama dan sesiapa meninggalkan solat dia telah meruntuhkan agama."
(Hadis riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)

Pakar motivasi, Halim Din, berkata 80 hingga 85% mereka yang berpuasa tidak menunaikan solat kerana merasakan kewajipan lima kali sehari itu payah untuk dilaksanakan. Sedangkan nilai ketinggian seorang hamba di sisi Allah dinilai daripada kesempurnaannya solat mereka.

Untuk melihat ibadah lain, Allah akan melihat solat dahulu. Jika tidak solat, maka ibadah lain Allah tidak akan lihat. Malangnya, umat hari ini beria-ria berpuasa tetapi tidak solat. Puasa yang hanya menahan lapar dan dahaga sahaja.

Katanya, soalan berkaitan berpuasa tetapi tidak solat sering diajukan selain beberapa perkara yang dilihat sebagai remeh membabitkan ibadah puasa. Antaranya, adakah mengorek telinga membatalkan puasa?
Orang Islam Kian Jahil

Beliau berkata, keadaan itu menunjukkan orang Islam kian jahil perihal agama dan puncanya ialah sikap ambil mudah selain malas dalam meningkatkan ilmu pengetahuan terutama ilmu akhirat.

Sepatutnya sebelum kedatangan Ramadan, umat Islam sudah bersedia menelaah bab puasa termasuk perkara membatalkan puasa dan lebih penting, perkara membatalkan pahala puasa seperti digariskan Al-Ghazali dalam kitab tasaufnya.

Disebabkan malas belajar, nilai ibadah kini dilihat lebih sebagai adat atau amalan turun temurun. Bukannya sebagai ibadah yang mempunyai hikmah serta ingin mendapatkan mendapatkan keredaan Allah semata-mata.

Contoh yang boleh dilihat kini ialah jemaah solat tarawih yang jumlahnya ramai pada 10 malam pertama, tetapi kian berkurangan minggu berikutnya dan keadaan bertambah menyedihkan apabila malam-malam terakhir Ramadan.

'' Sesungguhnya solat itu tiang agama, di mana tidak kukuh solat maka tidak kuatlah iman seseorang itu ''

Ingatlah bahawa solat itu mendisiplinkan kita, menjadikan diri lebih baik di samping menghindari perkara mungkar. Jika solat itu terjaga maka terpelihara dan tinggilah nilai kita disisi-NYA. Wallahu'alam..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop