Wednesday, May 16, 2012

Solat Hajat Sempena Peperiksaan Dan Penganugerahan Sijil Kelas Al-Quran

Sempena minggu peperiksaan, Kelab Insaniah KPTM Bangi dengan kerjasama Majlis Perwakilan Pelajar
( MPP) telah mengadakan Majlis Solat Hajat Sempena Peperiksaan Dan Penganugerahan Sijil Kelas Al-Quran pada 26 April bertempat di Surau Al-Hidayah Desasiswa KPTM Bangi pada pukul 7.00-9.45 malam.

Majlis ini di serikan dengan kehadiran Imam Muda Aran sebagai jemputan kelab kami. Pada mulanya,jemputan kami adalah Imam Muda Nazrul, namun di sebabkan hal yang tidak dapat di elakkan,Imam Muda Nazrul telah digantikan oleh Imam Muda Aran. Syukur Alhamdulillah kerana panggantian di saat akhir itu telah di permudahkan oleh Allah dengan persetujuan Imam Muda Aran unutk hadir pada malam tersebut. Ribuan maaf kepada para pelajar di sebabkan ketidak hadiran Imam Muda Nazrul seperti yang telah janjikan.

Daripada Abu Hurairah r.a berkata : Sabda Rasulullah SAW bermksud :

“…Tiada suatu kaum dari umatku yang berhimpun di dalam rumah daripada rumah-rumah ALLAH (masjid) membaca kitab ALLAH (Al-Quran) dan saling mempelajari isi Al-Quran antara mereka melainkan akan diturunkan ketenangan ke atas mereka, disirami ke atas mereka rahmat, Malaikat akan merendahkan sayapnya dan ALLAH menyebut-nyebut mereka pada sesiapa di sisi-Nya…” (Riwayat Muslim)

Majlis di mulakan dengan solat Maghrib berjemaah dengan berimam Imam Muda Aran di susuli pula dengan solat hajat. Sementara menunggu waktu isyak, ceramah di berikan oleh Imam Muda Aran khas kepada pelajar KPTM dan Coventary sebagai persediaan buat mereka yang bakal mengahadapi peperiksaan. Dengan ceramah yang di berikan,insyaAllah sedikit sebanyak memberi semangat ,renungan dan pengajaran kepada para pelajar dalam berusaha mencari ilmu buat bekalan hidup di dunia dan akhirat sekaligus menjadi hamba Allah yang berjaya bukan sahaja di dunia malahan hingga ke akhirat sana. Sejurus selesainya ceramah yang di sampaikan, penyampaian Sijil Kelas Al-Quran di mulakan.

Turut menghadiri majlis adalah Pengarah KPTM Bangi dan Timbalan Pengarah Akademik.
Ribuan terima kasih atas sokongan dan kehadiran.




Alhamdulillah, kehadiran 200 lebih pelajar pada malam tersebut sangat memberangsangkan kerana melebihi dari jangkaan sebanyak 150 pada mulanya. Syukur ke hadrat Allah kerana Majlis Solat Hajat Sempena Peperiksaan Dan Penganugerahan Sijil Kelas Al-Quran ini mendapat sambutan yang baik dari para pelajar.

'' Allah akan mengabulkan doa hambaNya yang ketika memintanya tidak terburu-buru ingin segera dikabulkan..''
(HR.Bukhari-Muslim)

Akhir kata, kami ahli Kelab Insaniah mengucapkan selamat berjaya bagi pelajar yang bakal menduduki peperiksaan.
Man Jadda Wa Jada : Siapa berusaha pasti berjaya..

'' Barangsiapa berjalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga'' (HR Muslim)

Tuntutlah ilmu dan belajarlah (untuk ilmu) ketenangan dan kehormatan diri, dan bersikaplah rendah hati kepada orang yang mengajar kamu. (HR. Ath-Thabrani)

Menuntut ilmu wajib atas tiap muslim (baik muslimin maupun muslimah). (HR. Ibnu Majah)


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop