Tuesday, May 24, 2011

Petua kecantikan menurut islam

Agama Islam sebenarnya sangat menitikberatkan dari pelbagai aspek jika kita menyingkap sendiri keindahan dan keagungan kitab suci Al-Quran nur karim itu.. malah kaum wanita juga tidak terkecuali. Oleh itu, petua kecantikan islam sangat mujarab dan mampu kekal lama berbanding kecantikan yang menggunakan kaedah teknologi yang kadangkala memberi kesan sampingan terhadap tubuh badan kita. Justeru itu, mari sama2 kita menyingkap kecantikan yang dikatakan menurut Islam:




Cantik melalui ibadat

Kecantikan bermula daripada dalam diri, justeru elemen pemakanan dalam Islam amat dititik beratkan terutama pengambilan banyak buah-buahan dalam diet harian dan mengharamkan alkohol.

Amalkan makan tamar Nabi Ajwa. Pengambilan kurma itu sebanyak tujuh biji sebelah pagi dan petang, dapat mengelakkan diri daripada terkena sihir yang boleh menyebabkan seseorang itu tidak terurus dirinya. Kajian sains menunjukkan khasiat dalam kurma itu amat tinggi dan dikatakan ejen keremajaan kerana individu yang mengamal pemakanannya, kelihatan muda dengan kulit wajah lebih tegang dan muda.

Islam menggalakkan umatnya berpuasa kerana ia mendatangkan kebaikan kepada mental dan fizikal. Justeru amalan berpuasa sunat selain mendapat pahala, akan turut mampu memancarkan kecantikan dalaman dan terserlah daripada luaran.

Kesan solat lima waktu amat menakjubkan. Air sembahyang yang diambil menerusi bacaan bismillah serta turutan merata ke anggota badan, boleh mengubahkan molekul air kepada bentuk cantik, yang memberi kesan kesegaran kepada kulit. Gerakan dalam solat mempunyai hikmah kesegaran kepada individu, justeru orang yang kerap bersolat, wajahnya lebih tenang, redup dan berseri.

Individu kerap berjaga malam dengan bersolat dan membaca al-Quran turut membantu kekuatan dalaman, justeru kehebatan itu terserlah pada muka dan tingkah lakunya

1 comments:

Ummi Jual Vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Promosi Hebat Untuk September 2015.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop